Durf je te luisteren naar wat ik te vertellen heb?

Door het hele land zijn NAH klankbordgroepen opgericht maar;
Willen organisaties echt naar ervaringsdeskundigen luisteren?
Kunnen organisaties echt naar ervaringsdeskundigen luisteren?
Wat is er nodig om ook echt naar ervaringsdeskundigen te kunnen luisteren?
Waarom is het belangrijk om naar ervaringsdeskundigen te luisteren?

Het is belangrijk dat de theorie, de cijfertjes, de schema’s een verhaal, een gezicht en gevoel krijgen zodat professionals, managers, gemeenten etc. beter kunnen gaan begrijpen en invoelen wat het hebben van NAH betekent voor de getroffenen en zijn/haar omgeving en dat mee kunnen nemen in het maken van plannen en hun besluitvorming.

Vanuit deze visie durft Erika delen uit haar pijnlijke, moeilijke, kwetsbare en ook liefdevolle privé verhaal te vertellen…durf jij te luisteren?
Vandaag zal zij de lezing van Ton Satink aanvullen vanuit haar persoonlijke verhaal.

(Organisaties kan begeleidingsorganisaties, revalidatiecentra, gemeenten, politiek etc. zijn)
(Ervaringsdeskundigen kunnen NAH getroffenen en ook hun naasten zoals partners, ouders, kinderen zijn)

Klik hier voor de presentaties

Spreker

Erika Espinola y Vazquez 

Vanaf 2001 is Erika naast partner en moeder ook mantelzorger doordat haar man José bij een voetbalongeluk NAH opliep. Van dichtbij weet, ervaart en voelt ze wat de impact hiervan is op haar man, hun 3 kinderen, haarzelf en eigenlijk op alles in hun leven. Ook in haar werk ziet ze regelmatig wat de impact van NAH is. In haar ogen wordt er te vaak óver de getroffenen en hun omgeving gepraat in plaats van mét…en dat laatste is nodig om (zo goed mogelijk) te begrijpen wat NAH met een leven doet en wat er dan nodig is aan (professionele) ondersteuning.

Hellen Houterman

Als projectleider Cliëntenparticipatie is Hellen actief betrokken bij initiatieven van cliënten en inwoners die de niet alleen de zorg willen verbeteren, maar ook optimaal willen deelnemen aan de samenleving. Mensen met ervaring in de zorg dragen vaak creatieve oplossingen aan of geven feedback op veranderingen die door de overheid ingezet worden. Het betrekken van het cliëntenperspectief is volgens Hellen onder andere een belangrijke inspiratiebron, draagt bij aan empowerment en versterken van de eigen regie.